torsdag 11 februari 2010

Glutenfria grötfrallor

NU måste jag ha lyckats baka de godaste glutenfria frallorna någonsin. Fluffiga, luftiga, mjuka och med en lagom knaprig yta. Helt enkelt underbart goda.
Om någon glutenintolerant läser här inne - snälla testa att baka dem! Ni kommer INTE bli besvikna!

Vilken lycka :)

Glutenfria Grötfrallor

3 dl havregryn
5 dl Oatly havredryck (jag tål den så jag bakar på den, ger mkt god smak. Välj mjölk eller vatten annars)
1 tsk salt
1 msk Fiberhusk

100 g smör
5 dl Oatly Havredryck (mjölk eller vatten)
50 g jäst
1 dl sirap
Mix (Lailas blå paket)


Koka havregryn, Oatly Havredryck (mjölk eller vatten) och salt till gröt. Tag kastrullen av plattan och rör ner smöret så att det smälter. Rör i Fiberhusk och låt svälla i 10 minuter.

Rör ut jästen i 1 dl av degvätskan, som ska vara kall. Tillsätt resten av mjölken och sirap.
Häll i gröt och smörblandningen.
Arbeta i maskin in mix till en lagom, ej för fast, deg. Arbeta minst 7 minuter.
Låt jäsa 60 minuter. Forma runda bullar och lägg på en varm plåt med bakplåtspapper -jäs ytterligare 20-30 min.
Grädda i 225 grader ca 8-10 minuter.

ÄT OCH NJUT!!!!

3 kommentarer:

Viveca sa...

Hej!

Roligt att hitta din blogg med glutenfria recept. Dina grötfrallor ska jag absolut prova men jag använder alltid MixWells mjölmixer så det blir det den här gången också.
Viveca

Cissi sa...

Hej Viveca!

Välkommen och hoppas du hittar något gott. Jag har kikat in på din blogg också och där fanns ju massor. Man blir så glad när man hittar goda glutenfria recept och roligt att kunna dela med sig av tips och idéer till andra så här tycker jag.
Ja testa Grötfrallorna. De blev jättegoda. Måste passa på att tipsa om Havrefrallorna också bara. Även dem är väldigt väldigt goda!
Själv tänkte jag testa göra en key lime pie i helgen, med glutenfria kexbotten. Recept kommer om den blir god :)

Ha en fin helg!

Mvh Cissi

Anonym sa...

Kul att hitta din blogg:o))Min son är glutenintolerant, men jag brukar inte baka så mycket, har misslyckat med så många brödbak så jag tappade lusten. Men nu tänkte jag försöka igen och blev väldigt sugen på att dessa grötfrallor. Undrar bara ungefär hur mycket mix har du i?

Hälsn Anna