söndag 21 december 2008

Hasselnötsmaräng med mango och apelsin

Dundergod tårta! Enkel men så god!

8-10 personer
1 dl hasselnötter (ca 75 gr)
1 dl mix eller vetemjöl
6 äggvitor
3 dl socker

Fyllning
1 pkt fryst mango (ca 250 gr)
2 dl vispgrädde
2 tsk socker
2 dl creme fraiche 15 %
1 apelsin, finrivet skal

Garnering
Florsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Täck en plåt med bakplåtspapper. Kör nötterna snabbt i en matberedare till fint pulver. Blanda nötter och mix/mjöl.
Vispa vitorna till fast skum. Tillsätt sockret och vispa vidare till en tjock marängsmet. Vänd försiktigt ner nötblandningen i marängvispet.
Bred ut smeten jämt över bakplåtspappret. Grädda mitt i ugnen 15-20 min. Stjälp upp kakan på bakplåtspapper. Dra av pappret som kakan gräddats på. Låt svalna helt.

Fyllning
Grovhacka mangon. Vispa grädden och socker ganska hårt. Rör i creme fraichen försiktigt. Lägg i apelsinskal.

Bred fyllningen över kakan. Rulla ihop kakan från långsidan. Låt ligga med skarven neråt. Rulla in kakan i pappret. Ställ kallt ca 2 timmar.
Innan servering siktas lite florsocker över. Man kan oxå smälta mörk choklad och ringla över.

2 kommentarer:

Petra sa...

Wow, vad roligt med en matblogg !!
Lycka till vännen, den redan tillagd i mina favvisar ! GOS JUL !! // P

Cissi sa...

TACK! Ja den kommer kanske inte uppdateras jätteofta men när jag har ngt nytt gott ska jag försöka plita ner det här.
KRAM och en Riktigt fin Jul till dig och familjen!