tisdag 10 mars 2009

Glutenfria frallor

Jag är sugen på att baka ljusa frallor, sådana som man normalt sett lyxar till det med och går och köper på lördagsmornarna. Om de fanns i min frys kunde jag lyxa med att plocka fram en sådan varje lördag. För är det något som är negativt med att vara gluten är att det ofta blir rätt enformigt. I alla fall för mig som inte har så stor frys (än...snart har vi hus då har jag STOR frys) utan bakar en sorts bröd och äter tills det tar slut. Önskar jag kunde ha lite olika varianter av bröd och frallor att variera mig med. Likaså vill jag ha kanelbullar och släta bullar att ta fram när det kommer gäster.

Mm men ja, det ska jag ha sen, i vår frys i mitt, Martins och Sixtens hus :)

Nog om det. Tillbaka till ljusa frallor. Funderar på att testa att göra om detta receptet imorgon.

Ursprungsrecept:
25 g jäst
2 dl kall mjölk 3%
1 dl Kesella lätt
2 msk rumsvarmt smör
salt
6-7 dl vetemjöl


...och min variant!
50 g jäst
4 dl kall mjölk 3%
2 msk Fiberhusk
1 dl Kesella lätt
1 dl naturell yoghurt
25 gr rumsvarmt smör
4 dl havregryn
5 dl mix (Finax)

Rör ut jästen i den kalla mjölken. Tillsätt Fiberhusk och låt svälla i 10 minuter. Tillsätt Kesella, yoghurt smör, havregryn och det mesta av mixen.
Arbeta ihop till en deg. Klicka ut degen i en smord muffinsform.
Lägg över en handduk och låt dem stå i svalen eller kylen att jäsa över natten 8-10 tim. Sätt ugnen på 225 grader. Klappa lite mix över. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min. Gör du riktigt stora bullar får de gräddas längre, ca 20 min.

Inga kommentarer: