söndag 18 januari 2009

Marsipantårta

En marsipantårta har jag längtat efter lääänge, typ sedan jag blev glutenintolerant men inte tagit mig för att göra än. Förrän igår då jag gick ett ypperligt tillfälle då Sigge hade sitt första födelsedagskalas. Den blev toppengod och tårtbotten var fantastisk. Både god men oxå väldigt enkel att hantera och dela.

Botten
3 ägg

3 dl socker
1 tsk fiberhusk
1 dl hett vatten
2 dl fin glutenfri mix (Semper)
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Till formen
riven kokos alt glutenfritt ströbröd

Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Tillsätt fiberhusk och rör om väl. Häll på hett vatten under omrörning.
Blanda alla torra ingredienser och rör försiktigt ner dem i äggsmeten.
Smörj en form med löstagbar kant ca 24 cm i diamter. "Bröa" eller strö ut kokos.
Häll smeten i formen. I vanlig ugn grädda i nedre delen i 200 grader ca 35-40 min. I varmluftsugn gräddade jag den i ca 25 minuter.
Låt kakan svalna innan den stjälps upp. Stjälp upp den på platsen den ska vara eftersom den lätt fastnar och inte går att flytta sedan. Dela i önskat antal bottnar. Fyll och garnera tårtan.


Fyllning 1:a lagret:
Hallonsylt

Fyllning 2:a lagret:
1 påse dr oetkers tårtfyllning med äkta Bourbonvaniljsmak

Överst dvs direkt under marsipanlocket

En stor hög med vispgrädde så tårtan fick en riktigt fin rundning. Hade ingen grädde på sidorna.
Över alltsammans la jag såklart ett härligt gott grönt marsipanlock :) Sedan dekorerade jag med florsocker och smält choklad.

Jag tycker min första Prinssestårta blev fantastiskt snygg ;)




4 kommentarer:

Tanja sa...

Väldigt snygg!!

Anonym sa...

WOW, jag är impad. Det är såå gott med tårta :-)
Kram Petra

Evelina sa...

Hej!
Jag undrar om du har gjort marsipan locket själv??
//Evelina
http://evelone.blogg.se

Cissi sa...

Hej Evelina, flåt mig för sent svar! Nä jag köpte färdigt marsipanlock.

Mvh Cecilia