lördag 7 februari 2009

Ananaspaj

Ikväll ska vi åka till mormor och morfar och sova där. Martin jobbar 22-07 så för att han ska få sova imorgon blir det bäst för alla så här. Jag och Sigge får skoj hos dem och M får vila som sagt. Med mig tar jag en ananaspaj och bjuder på. Fast så var det ju det där med pajdeg...

Testade en ny variant av recept idag och ja den blev...annorlunda...

100 gr smör
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk fiberhusk
3 dl mix
3 tsk vatten

Blanda ihop snabbt i en matberedare. Ställ kallt ca 15 min. Jag förgräddade sedan 10 min i 175 grader men frågan är om man verkligen ska göra det? För när jag sedan la i fyllningen la den sig under (?) degen och degen kröp upp som ett lock. Ska testa med att inte förbaka nästa gång, kanske blir det inte så då.

Fyllning
1 brk krossad avrunnen ananas
1 brk lätt creme fraiche
1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg

Blanda ihop och häll i formen.
Grädda 40 minuter i 175 grader.

Som sagt blev det lite annorlunda eftersom degen la sig överst och så ska det ju inte vara i ananaspaj men jag tror smaken blir bra.

Inga kommentarer: