måndag 2 februari 2009

Glutenfria Bovetekrossfrallor



Svängde ihop en deg eftersom skafferi och frys ekat tomma på mitt bröd senaste tiden. Utgick från ett recept jag hittat på Finax hemsida (www.finax.se) men fick modifiera en del eftersom vissa ingredienser saknades hemma.

5,5 dl mjölk, 37º
2 msk Fiber Husk
2 dl havregryn
2 dl Bovetekross
50 g jäst
2 dl russin
2 msk olja
3 tsk salt
2 msk, ca 40 g mörk sirap
0,5 dl pumpakärnor
Finax grovt mjöl, jag hällde i tills degen kändes bra. I receptet stod det 10 dl så utgå ifrån det.

Blanda ut jästen i mjölken. Rör i Fiberhusken, låt svälla ca 10 minuter.
Häll i resterande ingredienser, blanda degen i maskin.
Jäs i bunken, täckt med bakduk ca 30 minuter.
Ta upp degen på lätt mjölat bakbord. Rulla till en rulle. Dela till tolv frallor.
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, pensla med vatten, täck med bakduk och låt jäsa ca 45 minuter. Sätt under tiden ugnen på 225º.
Spraya med vatten igen, grädda mitt i ugnen 10-12 minuter.
Jag ser fram emot frukosten imorgon :)

Inga kommentarer: