torsdag 26 februari 2009

Glutenfritt (långpanne-)bröd med rostade havregryn

Har hittat ett recept som jag ska testa imorgon. Det är ett "vanligt" brödrecept med vetemjöl i från början men som jag tänkte göra om. Hoppas det blir gott!

Ursprungsringredienserna är:

50 g Jäst
50 g Smör
3 dl Vatten
3 dl Mjölk
1 msk fint stötta Brödkryddor
1 msk Salt
1 msk Ljus Sirap
2 dl rostade Havregryn
11-12 dl Vetemjöl


...Jag använder dessa:

50g Jäst
50g Smör
3 dl vatten
3 dl mjölk
1 msk Fiberhusk
1 msk Brödkryddor
1 msk Salt
1 msk Ljus Sirap
2 dl rostade rena Havregryn (semper)
5 dl Finas grov mix
5 dl Lailas blåa mix

...och gör så här:
Smula jästen i en bunke.
Smält smöret och värm degspadet tillsammans med brödkryddorna till 37°c.
Rör ut jästen med det smälta smöret och fingervarma degspadet.
Tillsätt Fiberhusken med mjölken och jästen. Låt svälla under stilla omrörning i ca 10 min.
Tillsätt salt och sirap.
Krossa de rostade havregrynen och rör ner dem tillsammans med mjölet.
Arbeta degen tills den är jämn. Degen skall vara ganska lös.
Häll i degen i en smord och mjölad långpanna, låt jäsa i ca 30 min. Alt ta upp degen och forma till en limpa.
Grädda brödet i mitten av ugnen i ca 20 min, 200 grader.
Låt svalna under bakduk och skär sedan brödet i bitar.

Jag återkommer med resultat :)

Trevlig kväll!

Resultat:
Brödet blev inget långpannebröd hos mig. Jag bakad ut det till en limpa istället och det funkade bra. Smakade toppengott med knaprig yta. Något smuligt dock men man får trixa lite när man skivar det så går det bra.
Slutbetyg 4 av 5.

Inga kommentarer: